Introduktion til markedsføring på Facebook

Hovedparten af alle danskere har en konto på Facebook, og det er en fantastisk kilde til markedsføring for virksomheder, der gerne vil nå ud til kunderne med deres produkter. Det er imidlertid lidt af en videnskab at markedsføre optimalt på Facebook. Når man mestre det, har de sociale medier imidlertid et fantastisk potentiale.

 

Opbygge følgergruppe

Når du opretter din virksomhed på Facebook, har den ingen følgere. Det kan være svært at opbygge en stor følgerskare, men det er bestemt umagen værd. I første omgang bør du starte med at invitere alle du kender. Det er måske en beskeden start, men det er stadig godt.

Derefter handler det om at begynde at udvide. Dette kræver først og fremmest indhold. Begynd at lave regelmæssige opslag for din virksomhed og se hvilke opslag, der får flest delinger og likes. Du kan eventuelt booste disse opslag ved at bruge penge, men det er et kapitel for sig selv.

Det kan tage lang tid at få mange følgere, men når det lykkedes for dig, har du en kæmpe fordel. Antallet af følgere har det nemlig med at vokse eksponentielt. Det vil sige, at jo flere følgere du har, des hurtigere går det med at få flere. Du vil naturligvis nå en grænse, hvor du har fundet det antal af følgere, som har interesse i dit produkt. Danmark er et lille land, og hvis du har et nicheprodukt, er der ikke uendeligt antal af følgere.

 

Betalte delinger

Som tidligere nævnt er det muligt at booste ens opslag ved at bruge penge. Dette er en rigtig god idé, hvis du gerne vil have din markedsføring til at gå hurtigere. Når du betaler for at dele dine opslag med flere, så bør du vælge en målgruppe.

Din målgruppe varierer i høj grad af din virksomhed, og du bør have en god idé om, hvem du satser på, når det kommer til alder, køn og lokation. Derudover kan det være en rigtig god idé at udvælge specifikke interesser hos din målgruppe. Hvis du sælger autodele er det eksempelvis oplagt at vælge biler som en interesse hos din målgruppe.

Det kan kræve lidt øvelse, før du får noget ud af din markedsføring. Heldigvis kan du selv justere, hvor meget du bruger på markedsføringen hver dag, så du ikke behøver at bruge en formue fra starten.  Generelt vil du opdage, at personlige indlæg klarer sig bedre. Det vil sige indlæg, der henvender sig ”direkte” til modtageren, og hvor der er billeder på.

Skriv en kommentar