Faldgruber ved nystartede webshops
At sætte en webshop op er ikke sport svært, faktisk er det utroligt nemt. Men det betyder ikke, at der ikke er hårdt arbejde forude, for man kan nemlig ikke bare smide shoppen op og så forvente at kunderne kommer af sig selv.
Der er et utal af faldgruber og fælder, som man meget hurtigt kan finde sig selv i, hvis man ikke er forsigtigt. Vi vil gerne hjælpe med at undgå disse, så derfor har vi sammensat en lille liste over ting som man skal være særligt opmærksom på, når man vil lave en webshop.
Lav et budget
Før du begynder på noget andet, bør du sikre dig at du har pengene til det. Dermed ikke sagt, at du ikke skal brainstorme og få en masse ideer, men før du fører noget ud i livet skal du have styr på det fundamentale. Man ser alt for ofte nye iværksættere, der smider alle deres penge ud på en flot og professionel hjemmeside, lavet af en webudvilker. Uheldigvis koster det i omegnen af 12.000kr og så er der altså ikke mange penge tilbage, hvis man bare er en privatperson, der vil have en lille webshop. Lav selv din side og webshop i WordPress og brug pengene bedre, f.eks. på marketing.
Undervurder ikke værdien af marketing
Det er ikke nok at lave en hurtig webshop, få den udgivet og så lave et opslag på Facebook. Det får man ingen kunder af, medmindre man sælger hemmeligheden om at lave jern til guld. Derfor er det vigtigt at man sørger for at få lavet noget ordentligt marketing. Har kan bl.a. nævnes Search Engine Optimizing, eller SEO som det kaldes. Det er en metode, der handler om at man får en bedre placering på Google og de andre søgemaskiner. Det ligger ligefrem i ordet, søgemaskineoptimering.
Ved at lave META-descriptions og lave gode tekster på sin side, kan man gøre utroligt meget for at øge sin troværdighed i forhold til Google og deres robotter, der døgnet rundt gennemlæser vores sider og placerer dem i forhold til deres relevans. Derudover kan man få andre gode sider og blogs, til at skrive tekster om en og linke til ens webshop, hvilket yderligere forbedre end placering og troværdighed.
Kan man ikke selv finde ud af det, kan man betale sig fra det hos et SEO-bureau, og det er penge der er givet langt bedre ud end hos en webudvilker.
Sørg for kun at benytte ”gode” udtalelser
Man ville måske tro at alle udtalelser, der er positive ville være gode for en side. Så derfor smider mange webshop ejere, hver eneste udtalelse de får op på deres side, så længe den har en positiv klang. Det er noget skidt, for det er ikke noget troværdigt ved en udtalelse fra Jens Jensen der siger ”Skidegod side og godt produkt”. Der kunne enhver jo have skrevet, og derfor er troværdigheden helt i bund. Dette straffer både søgemaskinerne og kunderne, hvilket kan koste søgemaskineplaceringer og i værste fald kunder.
Skal man have udtalelser fra kunder på sin side, så sørg for at de er gode, velformulerede, detaljerede og vigtigst af alt, at det er fra kunder, som har noget pondus. Få dem til at skrive hvilket firma de selv kommer fra, så troværdigheden stiger og man rent faktisk får noget positivt ud af det.
Dette var blot nogle få af de mange faldgruber, man kan falde i når man laver sig en webshop. Søg på nettet og find inspiration hos andre. I sidste ende er der dog ikke noget, der er så værdifuldt som de erfaringer, du selv gør dig i dit arbejde. Lav nogle fejl og lær af dem, det er det absolut bedste, der kan ske for dig.