Forskellige typer markedsføring

Forskellige typer markedsføring

Når man har en hjemmeside, eller en anden type handel eller et produkt, som man gerne vil have markedsført, er der flere måder dette kan gøres på. Effekten og ressourcerne som bruges på dette, kan variere meget, og udkastet skal gerne være synligt, så man ved det ikke er spildt arbejde, eller spildte investeringer. Vi vil i denne blog, prøve at give et overblik over, hvilke typer markedsføring der findes, og hvilke fordele og ulemper, der kan være ved disse forskellige typer.

Søgemaskiner

Hvis man har en hjemmeside, er en af måderne, at få kunder til at besøge den, ved at være nem at finde, på søgemaskiner som for eksempel google. Denne type kaldes Search Engine Optimization (SEO), og går i bund og grund ud på, at man gennem artikler, gerne med specifikke links og søgeord, får reklameret for en specifik side. En fordel, hvis man gerne vil ligge højt på søgemaskinerne, er et domænenavn, som omfatter dit produkt, så man får organiske søgninger. Det vil sige, at hvis din netbutik sælger strikketing, kalder du din side noget med strik, og folk som søger på strik, vil derfor naturligt matche med din side.

Hvis man vælger at fokusere på søgemaskiner, skal man overveje hvor meget arbejde der skal lægges i det. Hvis man ser på google, vil den typiske kunde ikke kigge længere end første side, og i mange tilfælde kigger de kun på de første tre eller fire muligheder. Når man søger efter et produkt, vil mange besøge den første side, da den ofte er den mest besøgte, og i mange tilfælde er et stort firma, alt efter hvilket produkt det drejer sig om.
Hvis du vælger, at satse på søgemaskiner, er det en god idé at overveje hvem konkurrenterne er, og tage med i beregningerne, om du får nogle organiske søgninger. Det kan være svært, at konkurrere med store koncerner, især indenfor store emner, som tøj, sko eller sportsudstyr, når det kommer til søgemaskiner, så i disse tilfælde kan andre strategier vælges med fordel.

Vælger du at starte et brand, hvor navnet, som ofte hos brandnavne, ikke betyder noget særligt, skal du være forberedt på, at store mængder markedsføringer nødvendig. Mærker som Adidas, Nike, Samsung og så videre, er velkendte navne, som forbindes med deres produkter, men navnene i sig selv giver ikke mening, hvis ikke man kender til deres produkter. For at få en god plads på søgemaskinerne, skal der derfor lægges meget arbejde, eller bruges mange penge, for at dit brand bliver tilstrækkeligt synliggjort.

Organiske søgninger

En organisk søgning, er når man søger på et produkt, et materiale eller lignende, og resultatet viser hvilke relevante sider kommer frem, ikke baseret på markedsføring. Dette sker eksempelvis, hvis du søger efter en bil, og bilbasen dukker op som en mulighed, da den har hvad du leder efter, og bil er implementeret i domænenavnet. På denne måde, kan man appellere til en specifik målgruppe, og spare lidt på reklamepengene, hvad angår søgemaskinerne.
Hvis det drejer sig om en handel, er det derfor en god idé, hvis man bruger en nemt og relevant navn, og tilpasser hjemmesidens navn, til det publikum du ønsker. Med det menes der, at hvis du kun vil sælge varer eller services til danskere, er det oplagt at lave en .dk side, med et dansk navn. På samme måde, kan du med fordel vælge et engelsk navn, hvis du vil lave en international butik, og i samme omgang bruge en .com endelse, eller en anden, hvis din side ikke er en handel.

Online grupper eller profiler på sociale medier

En anden måde at markedsføre sig på, er ved at lave en gruppe, eller en profil, på de sociale medier, som Facebook eller Twitter. På disse medier kan du holde folk opdateret, så de ser tilbud, reklamer og kan følge med i din handel og dens udvikling. Her kan dine opslag også deles, og der kan kommenteres på disse, så man kan få en dialog med kunderne, og samtidig få et overblik over, hvad folk egentlig mener om handelen og kampagnerne.
Med en profil som denne, får kunderne også en fornemmelse for, at du og din butik er til at stole på. Det kan give en tryghedsfornemmelse, at man kan følge med i, og spørge ind til detaljer om din butik. Det er også beroligende at vide, at man er villig til at vise ansigt, på så offentlige forummer som de store sociale medier. Så udover at give dig ekstra reklame, giver det dig også en rigtig god mulighed, for at gå direkte feedback fra dine kunder, samt at skabe kontakt direkte til kunderne.
Hvis du vælger at lave en profil, for eksempel på Facebook, er det en god idé, at have alle dine oplysninger til hjemmesiden, og kontaktoplysninger, samt handelsbetingelser og lignende. Dette giver et godt indtryk, da det viser at der er styr på din side, og man kan kontakte dig, i tilfælde af spørgsmål eller eventuelle komplikationer, i forbindelse med handel eller lignende.
Når du laver en bruger til din handel, er det også ret overskueligt, at holde overblik over hvor mange besøger siden. Du kan se antal følgere, samt antal kommentarer, reaktioner og delinger af dine opslag, og på den måde følge med i, hvordan markedsføringen af din side skrider frem.

Fysisk reklamering

Man kan også vælge, at lave skilte som har til formål, at reklamere for din handel eller hjemmeside. Dette kan have en god effekt, da det er muligt, at nå ud til et bredt publikum, hvis placeringen af reklamen er god. Det er dog svært at måle, hvor meget udbytte man egentlig får af den enkelte reklame. Det man gerne vil have, når man reklamerer, er at folk besøger ens handel, og det skal helst ske hurtigt, inden de kommer fra den tanke igen. Det kan derfor være en fordel, hvis eksempelvis et skilt sættes op et sted, hvor folk har tid til at tjekke en hjemmeside ud på mobilen. Det kan derfor være ved et busstoppested, eller på en station af en art, da folk i disse steder ofte sidder og venter, og derfor ikke har for travlt, til at undersøge reklamen nærmere.
Hvis du vælger at reklamere fysisk, skal det også være tiltalende nok, til at folk vælger din handel, frem for andre. Dette kan gøres på flere måder, enten ved hjælp af gode tilbud, spændende design eller en god, fangende tekst. Overvej derfor nøje, om du mener din reklame kan trække flere kunder ind, end tilsvarende midler kunne gøre over nettet.

Partnerprogrammer

Lidt i samme stil som arbejdet med søgemaskinerne, bliver der gjort opmærksom på ens side, denne gang sker det dog gennem en tredje part. Dette kan eksempelvis være artikler eller sider, som indeholder links eller direkte reklame, som sender dem til din side. Denne type markedsføring er ofte betalt pr. klik eller også får partneren en del af betalingen, fra den handel de har henvist kunden til.
Alt efter hvilken type handel man laver, om det betales gennem Pay Per Sale (pps) hvor de får betaling per salg, eller om det drejer sig om antal klik, vil annoncerne variere. Hvis du udelukkende betaler for hvert klik, og handler ikke medregnes, kan partneren i princippet være ligeglad med hvilken målgruppe du har, og får mest ud af, at sende så mange som muligt til din side. Hvis du derimod kompenserer per salg, vil det bedre kunne betale sige, hvis partneren laver annoncer, som rækker ud til din specifikke målgruppe, og sender dem videre.

Associationer

En god måde, at få folk til at stole på din handel, er ved at skabe associationer til noget velkendt. Dette kan enten være, hvis du forhandler kendte mærker, eller hvis velkendte firmaer eller personer reklamerer for dig. På den måde får du et kvalitetsstempel, som associerer din side med det kendte mærke eller personen. Dette ses ofte i stor skala, når man ser kendte mennesker, som reklamerer for specifikke mærker eller produkter, og nogle har egne linjer hos brands.
Hvis en kendis nævner din handel, eller lægger ansigt eller stemme til en reklame, vil man kunne trække på deres tilhængere, og håbe på, at de bliver kunder hos dig.

Google AdWords

Den sidste type markedsføring vi vil nævne her, er AdWords. Denne type markedsføring drejer sig om, at man ved hjælp af cookies og søgninger, kan få et overblik over, hvilke reklamer der vil passe til den specifikke kunde. Man betaler for at få sin reklame vist, og ved hjælp af den data, som søgemaskinerne samler, vil reklamen med stor præcision, vises til den rigtige målgruppe.
Hvis du har søgt meget på sko, rejser eller noget helt tredje, vil reklamer på Google, Facebook og andre sider, fokusere på disse emner, hvis du tillader cookies på din computer. Udover at dette gør det nemmere for kunden, at finde det man nu leder efter, betyder det også, at firmaer som benytter sig af AdWords, vil være mere synlige, da reklamerne fylder en stor del, når man søger efter en specifik ting.

Opsummering

Når du laver en hjemmeside, om det så er en handel eller ej, er det ofte med henblik, at få mange besøgende. Den første måde, at fange de besøgende på, er ved at vælge et navn til din hjemmeside, som fanger folks opmærksomhed, og er nem at finde. Dette indebærer ofte, at din hjemmesides navn består af ord, som passer til dine produkter, eller det formål din side har. Et relevant navn kan lede til organiske søgninger, som hjælper dig på de mange søgemaskiner, og kan sørge for, at du kan spare lidt på søgemaskine-optimering. Søgemaskiner er en stor mulighed, for at få kunder ind, og man kan ved hjælp af artikler og specifikke søgeord, gøre sin hjemmeside mere søgbar, og på den måde stå højere på søgemaskinerne.
Hvis man ser bort fra søgemaskinerne, kan man benytte de sociale medier, og derigennem reklamerer for sig selv, og få en god indikation på, hvad kunder mener om dine produkter, og komme i dialog med dine besøgende. Både på søgemaskiner og sociale medier, har man et rimelig godt overblik over, hvor mange besøgende kommer igennem den vej.
Man kan også vælge, at lave fysiske reklamer, som med en god placering, kan fange mange folks opmærksomhed, og kan ramme bredt. Ulempen ved dette er, at man ikke kan vide, præcis hvor effektiv reklamen i sig selv er, og selvom mange folk ser reklamen, er det svært at vide om man rammer sin målgruppe.
Man kan også søge hjælp udefra, dette kan ske gennem partnerprogrammer, hvor andre folk skriver annoncer, eller reklamerer direkte fra deres egen side eller blog. Det er typisk ved hjælp af links, som alt efter målgruppe og aftale, sender folk til din side.
en anden måde er gennem Google AdWords, hvor man betaler Google for en reklameplads, og de viser deres reklamer til folk, ud fra cookies og dataindsamling, og rammer på den måde den rigtige målgruppe.
Du kan også benytte associationer, og få et kendte firma eller navn, til at nævne dig, eller reklamerer for dig, og på den måde appellere til deres tilhængere, og samtidig få et kvalitetsstempel.

Alle disse former for markedsføring, har selvfølgelig forskellige priser, og det skal overvejes, hvor stort du vil satse, og hvilket billede dine kunder får af din handel, ud fra reklametypen. Sørg for, at din service matcher din reklame, og det du lover dine kunder.

Skriv en kommentar