Gode råd til at bygge en fed webshop
Når man bygger en webshop, er det vigtigt at man kan trække kunder til, og at den er brugervenlig, så folk ikke bliver frustrerede, og derfor vælger at shoppe andetsteds. Vi vil give nogle gode råd og idéer, som kan give inspiration, til hvordan du bygger den bedste webshop.
Hav styr på de praktiske ting i forvejen
Når du laver en webshop, kræver det en række ting. Du skal have et domæne, som er adressen til din hjemmeside. Du skal have dit domæne på et webhotel, som er nødvendigt, for at få din hjemmeside online, og på den måde kunne komme ud til kunderne. Du skal også have en IP-adresse, samt et privat SSL certifikat. Et SSL certifikat bruges til at kryptere den data, som går browseren og serveren, og er nødvendig for at beskytte kundernes data, når de handler på din side. Disse 4 ting skal typisk købes, og skal være på plads, så hjemmesiden skal bruges. Når du leder efter domæner og webhoteller, kan priserne variere en del, og det kan være svært, at finde hoved og hale i, hvilke udbydere yder en god service, og hvor man finder det billigste. En god mulighed for både service og god pris, er UnoEuro, som har alverdens informationer, hvad angår domæner og lignende.
Derudover er det praktisk, hvis du anskaffer et indkøbsvogn-script, som kan findes gratis, og hjælper med at gøre handel mere overskueligt. Når man har gjort handlen overskuelig, skal man også have et system, som kan klare betaling. En betalings-gateway, som eksempelvis PayPal, skal bruges til at kunne tage imod kortbetalinger, og de opkræver typisk en lille andel, af indtjeningerne som kommer gennem betalingerne.
Når alt det tekniske er på plads, skal du så have styr på dine produkter, samt priser, så det er nemt og hurtigt, at sætte disse op, når hjemmesiden er kommet op at stå.
En sidste ting, som også er vigtig, er at få styr på mulighederne indenfor fragt, hvis du sælger fysiske produkter, fremfor services. Det er vigtigt, at der er stabil udbringning, og det skal også fremgå på siden, hvor længe fragt tager, og eventuelt priser på dette.
Valg af navn er vigtigt
Når du skal vælge navn til din webshop, er det en god idé, at vælge et beskrivende navn, som fortæller om din shops produkter. Det kan være ord som mobil, uld, sport eller lignende, hvis du sælger henholdsvis mobiltilbehør, garn eller tøj, eller sportsudstyr. Beskrivende navne hjælper dig naturligt, når folk skal søge efter produkter de leder efter, da kunder ofte søger efter overordnede emner, som de førnævnte ord. Derved bliver din webshop markedsført, blot ved hjælp af sit navn, som giver dig en fordel, samt besparelser, i kampen om at være fremtrædende på søgemaskinerne.
Navnet skal også gerne være fangende, og derfor også nemt at huske. Hvis du kan få kunderne til, at huske din hjemmesides navn, allerede efter første besøg, vil det øge din chance for, at de besøger din side igen. Hvis du kan kombinere de to punkter, har du et fangende navn, som beskriver din butik, og har derfor et rigtig godt udgangspunkt, til at få kunderne til at besøge din side.
En anden del af navnet er endelsen, som kan spille en rolle, alt efter hvem dit publikum er. Hvis du vælger en .dk endelse, vil det typisk være rettet imod danskere, og ikke andre nationaliteter, men det gør ofte danske kunder tryggere, da det føles som mere vant, at handle indenrigs. Hvis du vil fokusere på flere lande, er det en god idé med en anden endelse, og .com er den mest normale endelse. Andre endelser eksisterer også, men bruges mest til andre formål end webshops, eller er specifikke til andre lande eller områder.
Hvis du har i tankerne, at lave dit eget brand, med brandnavn, er det en god idé, at overveje om det giver mening i andres hoveder. Et navn som du finder helt fantastisk, eller originalt, fanger ikke altid alle andre. Det skal gerne være catchy, og sidde fast i hovedet, helst efter første besøg, så kunder kommer tilbage. Der skal typisk også mere arbejde til, for at synliggøre et brandnavn, da de oftest er opdigtede ord. Det er derfor værd at overveje, om sådant et navn er relevant for din shop, da du helst skal tjene mere pr. kunde, end du betaler, for at gøre din hjemmeside synlig.
Overskuelighed er afgørende
Når folk handler på en webshop, er det vigtigt, at de finder siden overskuelig, og intuitiv. Det er derfor vigtigt, at det er tydeligt, hvor man handler, søger, læser om siden og lignende. En god idé vil være, at dele dine produkter op i grupper, og sørge for, at dine produkter er nemme at finde, ud fra specifikke søgekriterier, som navnet og egenskaber. Søgbarheden er meget vigtig, da det kan være frustrerende, hvis man skal bruge kræfter og tid, på at finde det man leder efter. Hvis vi tager en mobiltelefon som eksempel, kan den være vandtæt, have forskellige mængder plads, være i særlige farver og have andre specifikationer. Alle disse specifikationer, er en god idé at gøre søgbare, så man kan finde en vare, som kan de ting man mangler. Kategorier er derfor en god ting at have, så man nemt kan navigere forbi, alle de varer man ikke har behov for.
Det skal også være nemt, at overskue sine varer og priser, hvis man køber flere ting på én gang. Indkøbsvognen, og måden hvorpå man handler videre, skal være let overskuelig, da den lille detalje, gør hele oplevelsen af at handle mere behagelig, så man ikke skal gå omveje, for at komme ud til produkterne igen.
Produktbeskrivelser er også vigtige, da de skal hjælpe folk, med at vælge det rigtige, og skal få folk til at føle sig afklarede, så man føler sig informeret nok, til at købe produktet. En kort og præcis beskrivelse virker professionel, og giver en form for tryghed, for at shoppen bakker op om produktet, og det derfor er til at stole på. En god produktbeskrivelse, kan også hjælpe med at sælge produktet, da det ofte skal ske i positive vendinger, og ikke skal virke sjusket.
Sidst men ikke mindst, skal dine betingelser være nemme at finde, og overskue. Det gælder også informationerne om shoppen, og måden hvorpå man eventuelt kontakter dig. Det kan virke afskrækkende, hvis man som kunde, ikke kan gennemskue hvilke regler gælder for siden, og hvordan man kan kontakte ejeren, i tilfælde af spørgsmål eller problemer.
Vælg et design som passer til det du sælger
Alt efter hvad du sælger, vil det også variere, hvordan du får præsenteret dine varer bedst muligt. Det kan både dreje sig om størrelse af billeder, størrelse af tekst, skrifttype eller mængden af varer du præsenterer på din side. Mange valg, hvad angår design, er smag og behag, og er derfor meget individuelle. Det kan blandt andet dreje sig om, hvorvidt du vil have dine menuer og søgekriterier ude til siden, eller i toppen af siden.
Hvis du har specielle tilbud, eller for eksempel tilbyder fri fragt, er det en god idé, at gøre opmærksom på dette, da det er en fordel, i forhold til nogle konkurrenter. Hvis du vil henvise til andre sider, eller sociale medier, som du også ejer, er det fornuftigt at holde det lidt for sig selv, eventuelt i sit eget afsnit, så siden fokuserer på handel.
Hvis der er vigtige informationer, som har indflydelse på handelen, så placer dem synligt, gerne højt på forsiden, så man ikke overser disse. På den måde undgår man mange misforståelser, og det kan give en følelse af, at man får det maksimale ud af shoppen.
Alt efter hvad din shop sælger, vil det generelle design også typisk variere. Mange butikker vælger en simpel baggrund, som lader varerne sælge sig selv, så man ikke tager fokus væk fra produkterne. Dette gælder typisk for sider, som sælger produkter fra mange forskellig producenter. Hvis du laver en webshop, som kun sælger et mærke, kan det være en mulighed, at designe siden ud fra det mærke, med logo og farver i fokus. Hvis din webshop sælger services, som eksempelvis design eller lignende, er der ofte frit spil med design, da det spiller en stor rolle, når folk skal overbevises om dine egenskaber, til at levere et produkt. Hvis du sælger hjemmesider, og din egen ikke er indbydende, vil de fleste kunder gå andetsteds, da det ikke tegner godt, for det produkt de vil modtage.
Valg af sprog
Alt efter hvilken type shop, og hvem den er rettet imod, skal du overveje hvilket sprog skal benyttes. Hvis din shop ender på .dk, vil det mest normale, være at sproget er dansk. På samme måde er det mest normalt, hvis en .com hjemmeside, benytter sig af engelsk sprog, da det er mere internationalt. Du kan også benytte flere domæner, og på den måde lave .com, .dk og .de, hvis du vil satse på danske, engelske(internationale) og tyske kunder. Det kan blandt andet dreje sig om et rejsebureau, en grænsebutik eller noget helt tredje, som hovedsageligt omfatter, eller er geografisk placeret i forskellige lande.
Ren webshop, eller også fysiske butikker
Hvis du udover din webshop, allerede har en fysisk butik, er det vigtigt at gøre opmærksom på, særlige regler, som eventuelt gælder for den ene butik, og ikke den anden. Det kunne dreje sig om ombytning af varer, og om det kan lade sig gøre, at bytte webshopsvarer, i din fysiske butik.
Derudover skal det gerne være let at se, om dine varer er tilgængelige begge steder, og om det spiller ind, hvilket sted en vare købes. Det er derfor også en god idé, at gøre kunderne opmærksomme på, at du har to typer butikker, og reklamere og fortælle om forskellene, på hjemmesiden og i butikken.
Opsummering
Når du vil bygge en webshop, kræver det noget teknisk arbejde, i form af køb af domæne, samt tjenester som eksempelvis webhotel, for at få din side online. Derefter skal du sikre dig, at du har sikkerheden i orden, og kunder kan handle på din side. Et SSL-certifikat er med til at sikre, at informationer på siden er hemmelige, og derefter skal du have et betalingssystem, så du kan tage imod kunders betalinger. Hvis du handler med fysiske varer, skal du også tænke på fragt, som også spiller en rolle, da folk gerne vil have deres ting hurtigst muligt. Selvfølgelig koster det penge at skulle opkøbe et domæne og få sat gang i en webshop, du har mulighed for at kunne lån penge nu lige her og læse meget mere om sammenligning af lån på denne side.
Når de praktiske ting er på plads, skal der vælges navn på siden, som gerne skal lokke kunder til, og skal kunne forbindes til dine produkter eller services. Navnet er dit ansigt udadtil, da det er dette som vil blive søgt op, for at finde din hjemmeside. Domænenavnet har også relevans for hvilket publikum du søger, da forskellige endelser, går ud til forskellige grupper. Med det menes der .dk domæner, .com domæner eller noget helt tredje. Dette kan også være relevant, når der skal vælges sprog til hjemmesiden, hvor de fleste .com sider vil være på engelsk.
Når du skal designe din side, er det vigtigt, at kunderne finder din side overskuelig. Hvis man har svært ved at søge på ting, eller ikke har menuer, til at skelne produkter, kan det skræmme kunder væk, da man kan miste overblikket. Dit design skal derfor tage hensyn, både til overskueligheden for kunder, men også gerne for de produkter du sælger. Hvis dit produkt er salg af hjemmesider, er det vigtigt at vise hvad du kan, og det gør du gennem dit eget design. Hvis dit produkt derimod er f.eks. tøj, så kan det være en idé, med en simpel baggrund, så man kan fokusere på produktet.
Til sidst er det vigtigt, at dine informationer, som placering, kontaktoplysninger, eventuelle fysiske butikker og betingelser er let tilgængelige, og man får respons, hvis man har behov for det. Gør opmærksom på det, hvis en vare kun fås på nettet, eller hvis der er særlige omstændigheder, hvad end det er tilbud, gratis fragt eller udsolgt.
Vi håber, at guiden kan hjælpe dig godt i gang, og ønsker dig held og lykke, samt god fornøjelse med din side.