Valget af domænenavn betyder noget
Når man sidder med en drøm om at lave en hjemmeside, er der mange ting som man skal have styr på. Indholdet, hvor man vil hoste den, hvilket CMS man vil benytte, hvordan man vil udbrede kendskabet til den og meget mere. Men før man når så langt, bør man have en ide om, hvad man vil have på side og dermed hvad den skal hedde.
Det er af yderst vigtighed, at man har et domænenavn, der er relevant for ens side og for det som man laver/sælger, ellers bliver kunderne forvirrede og mister hurtigt enhver tiltro til dig.
Vælg et unikt navn
Først og fremmest er det meget vigtigt at ens navn er unikt. Det er naturligvis lettere sagt en gjort, da der er begrænset antal ord i vores ordforråd, og der findes mange millioner af hjemmesider. Men en god kombination af ord, eller et sjovt lille ordspil kan gøre utroligt meget. Mange vælger at benytte deres initialer til at skabe et logo og brand. Det kan være en god løsning, hvis man kan finde på noget tilpas kreativt.
Hvis du er i tvivl om hvor unikt dit navn er, så prøv en googlesøgning. Hvis der dukker 40 sider op med navne, der ligge tæt op af dit, så vælge noget andet.
Nogen forsøger at ride med på store brands bølge, ved at navngive deres side, så det ligger tæt op af det store. Men det er som at skyde sig selv i foden. Google straffer det, hvis det bliver opdaget, og ellers gør brugerne, som med garanti ikke leder efter din side, men det store brand.
Lav en brainstorm
Vælg mindst fem ord eller sætninger der dækker det område du gerne vil lave din side indenfor, og kombiner dem så på alle leder og kanter. Se om du kan finde en sammensætning eller ordspil, som sidder lige i skabet.
Der er en tommelfingerregel der siger at man skal lave en lidt med ti navne til ens domæne. De første tre er ofte ganske nemme, derefter bliver det meget sværere og ved det sidste kæmper du måske virkelig med din egen hjerne, for at finde det helt rigtige. Ud fra denne liste vælger du så et af navnene og bruger det. Dette er en god og effektiv måde at få flere forslag, som alle er relevante for din side.
Spørg venner og bekendte hvad de synes. Det er altid godt at få ekstra input når man skal lave et nyt brand, som man gerne vil have folk til at huske.
Gør det nemt at skrive
Det lyder måske fjollet, men det har faktisk ganske stor betydning, hvorvidt dit domænenavn er nemt at indtaste. Hold dig fra specialtegn og tal så vidt muligt, medmindre det indgår i brandet på en helt genial måde.
Sørg for at navnet er nemt at huske og lige så nemt at skrive i søgefeltet. Man vil jo helst ikke have at potentielle klienter og kunder taster forkert og ender på en irrelevant side, eller endnu værre hos en konkurrerende virksomhed.
Er rigtigt godt eksempel er Flickr.com, der blev introduceret i 2005. Allerede 4 år senere var de tvunget til at købe flicker.com, fordi folk simpelthen ikke kunne finde ud af at skrive ”Flickr”. Det kostede en betydelig sum penge, og kunne have været undgået hvis de havde valgt et andet navn, eller have anskaffet ”flicker” med det samme.
Vælg rigtigt
Det at vælge domænenavn er som sagt en større opgave, men det er noget der betaler sig i sidste ende. Hvis man vælger det helt rigtige navn, der ligger godt i munden, er nemt at huske og skrive, og som samtidig er relevant for din forretning, så er du rigtigt godt på vej til at have en succes.