Sådan gør du din hjemmeside troværdig
Driver du en hjemmeside eller har du planer om at lave en, og vil gerne sørge for, at dine kunder føler sig trygge ved at benytte den, kommer vi her med nogle gode råd.
Hvis du ikke allerede har en hjemmeside, er der så tidligt som i opbygningen noget du kan gøre, for at gøre kunder trygge ved at besøge netop din hjemmeside. Det første indtryk, man får af en hjemmeside, er dens navn eller adresse. Her vil de kigge efter et professionelt navn. Med det mener vi, at navnet for det første skal være nemt at stave, og stavet rigtigt. For det andet betyder det, at navnet skal give en klar besked om, hvad der foregår på din hjemmeside. Har du et firma, vil det være en god idé at bruge firmanavnet som adresse til hjemmesiden, da brugerne dermed vil kunne se forbindelsen mellem dit firma, og din hjemmeside. En anden vigtig ting ved navnet er hvilken domæneendelse det har. Hvis du regner med at henvende dig til danskere, vil det være smartest at benytte en ”.dk” endelse, da danske brugere generelt er tryggere ved at handle på danske hjemmesider.
Inde på selve hjemmesiden er der også en række ting, du kan gøre for at få din hjemmeside til at se tryg og indbydende ud. Noget af det vigtigste er, at du har klare kontaktinformationer på siden, så folk ved hvem der er bag skærmen i den anden side. Er der ingen kontaktmulighed, vil de se det som et rødt flag, og søge andetsteds efter det, de ville have. Vil du gerne gøre dem meget trygge ved dig personligt, er det også en mulighed at lægge et billede af dig selv op, og måske en kort note om hvem du er og hvorfor du har lavet denne side.
Noget af det bedste du kan gøre, er at få din hjemmeside e-mærket. Det danske e-mærke er en købersikring, der kan fungere som mægler mellem sidens indehaver og kunden, i tilfælde af at noget går galt med købet. Det kan være at den modtagne vare er beskadiget eller aldrig er nået frem. I sådanne tilfælde kan kunden kontakte e-mærket bl.a. via dets hjemmeside. De vil i så fald hjælpe kunden gratis med at mægle mellem din side og kunden, og sørge for at i begge er oplyst om hvad lovgivningen er inden for det område, henvendelsen handler om. Kan de ikke nå frem til en løsning mellem jer, vil de i de fleste tilfælde selv gå ind og dække kundens tab. De tilfælde hvor de dækker, er dem hvor der er tale om fysiske varer. Det gælder altså ikke tjenester som bestilling af en håndværker eller køb af ting, der downloades til computeren. Dette gør de ikke, fordi der er meget lovgivning inden for det område, og mange muligheder for kunden for at få sit tab dækket på anden vis. Men hvis der er tale om en fysisk vare, og kunden ikke på anden vis kan få dækket sit tab, vil de dække det. Hermed har kunden fået en økonomisk tryghed, og en forsikring om at de får det, de har betalt for, når de handler på din side. For en virksomhed med 5-24 ansatte koster det eksklusiv moms 3.640,00 kr. i indmeldelse og 7.935,00 kr. årligt for medlemskab. For mindre virksomheder er prisen lidt lavere, og for større er den lidt højere. For dette får man mægling mellem virksomhed og kunde, og hvis denne slår fejl, dækker det også kundens refundering. Der er over 2200 medlemmer af e-mærket, og 25% af kunder vil kun handle på e-mærkede webshops, så det er klart en investering, der er værd at overveje.
En anden måde du kan gøre din hjemmeside troværdig på er at få folk til at anbefale den, hvis de selv har haft en god oplevelse derinde. Dette kan du gøre inde på siden selv, eller du kan vælge at bruge en side som trustpilot, hvor folk kan gå ind og anmelde alverdens services og forretninger, bl.a. hjemmesider. Du kan på din hjemmeside referere til trustpilot, og bede brugere om at bedømme siden derinde. At du inviterer til at blive bedømt, og måske også at brugerne skal give feedback giver en klar besked om, at din prioritet er deres tilfredshed og sikkerhed.
Hvis din hjemmeside er en webshop, er det en meget god idé, at have dine handelsbetingelser klart og tydeligt synlige. Dine handelsbetingelser, samt kontaktoplysninger for butikken og ledelse, giver folk en vigtig fornemmelse af, at det er muligt at kontakte dig, og der er styr på betingelserne. Ved at have tydelige informationer, også om fragt og ombytning, giver det ro til folk, selv hvis de køber noget forkert.
Sociale medier
Hvis du har en hjemmeside, og gerne vil have direkte kontakt, med dine kunder og besøgende, er de sociale medier en god mulighed. Dette giver også folk mulighed for, at stille spørgsmål og kommentere på et offentligt forum, og er også med til at give et indtryk af, hvad du står for. Sociale medier er også endnu et sted, hvor dine besøgende kan kontakte dig, og søge informationer om din handel og hjemmeside.
Løbende opdateringer giver også folk en fornemmelse af, at der er gang i handelen, hvilket også giver indtryk af, at handelen faktisk bruges og derfor er til at stole på, i et vist omfang.
Hvis en webshop aldrig ændrer sig, og der ikke er udtalelser om den, eller opdateringer, kan det virke mistroisk, da den kan se nedlagt ud.
Design og personlige billeder
Designet på din hjemmeside spiller også ind, når folk skal danne sige en mening, om hvorvidt de føler sig trygge og tilpas. En fin og behagelig hjemmeside, giver folk en behagelig følelse, og det giver også tryghed. Hvis hjemmesiden derudover også er nem at bruge, er det endnu en bonus, da de færreste vil bruge lang tid, bare for at gennemskue en hjemmesides system, inden de finder en anden. Når du har lavet en fin side, er det en god idé, at bruge billeder af dig og dit firma, for at give folk en følelse af, hvem i er, og at der er rigtige mennesker bag.
Når man så har gjort alt dette, vil det være en torn i siden, hvis siden kører langsomt. Folk vil ikke vente på sider, som bruger evigheder på at loade, og de virker heller ikke gennemarbejdede eller troværdige.
Gennemlæsning for fejl
Stavefejl kan både virke som et lille irritationsmoment, men det kan også virke direkte afskrækkende, da scam-mails og sider ofte er fyldt med stavefejl, da de typisk oversættes via google translate eller lignende. Hvis du har en hjemmeside med meget tekst, det kan være i form af blog-indlæg eller varebeskrivelser, så sørg for, at der er styr på grammatikken. En varebeskrivelse, som enten er svær at forstå, eller bare generelt er dårligt formuleret, er med til at afskrække folk, fra at købe denne vare. Stavefejl kan betyde tabt indkomst, da det kan resultere i, at folk vælger at købe samme vare andetsteds.
Genkendelighed giver tryghed
Dette kan både dreje sig om design, men også om de varer du sælger. Hvis du har samarbejde med store brands, vil det i langt de fleste tilfælde være positivt, da store navne giver tryghed, og kan give en følelse af kvalitet. På den måde kan du med fordel udnytte det, hvis din hjemmeside kan associeres med kendte navne, eller kendte brands og varer.
Så hvis du kan skabe nogle rammer, med enten varer man kender, eller i samarbejde med nogle velkendte navne, vil det både give kunderne ro, og samtidig kunne øge antallet af kunder.
Orden og præcision
Ligesom med vigtigheden af retskrivning, er det også vigtigt, at det du skriver er præcist, og at du formulerer dig klart. Folk skal gerne fanges af hvad du har at sige, og det skal samtidig ikke være så langtrukkent, at de mister interessen halvvejs igennem. Dette kan både bruges til varebeskrivelser, generel information om dig og din side, eller hvis du benytter dig af sociale medier. Det er også vigtigt, at din side bliver holdt opdateret, og dine informationer tilpasses jævnligt, så det er tydeligt, at der arbejdes på siden.
Hvis du har en blog, eller en anden side, hvor du udfolder dig artistisk, skal du selvfølgelig ikke altid skrive kort og præcist, men hvad vigtig information angår, skal det være overskueligt.
Opsummering
Når man laver en hjemmeside, vil folk kigge efter, hvor troværdig din side virker. Hvis du fører en nethandel, kan det være en fordel, hvis du kan få din handel e-mærket, da det giver en købersikring, så kunder ved de har nogen, de kan gå til, hvis der er problemer.
Det er også en meget god idé, at være meget synlig og gennemsigtig, hvad regler og informationer om handel og kontakt angår. Det er fornuftigt at have din adresse offentligt tilgængelig, og have et billede af dig, samt billeder af dig og firmaet, for at vise hvem i er, og for at personliggøre det. Det skal også være let, at gennemskue dine handelsbetingelser, samt eventuelle kontaktoplysninger, i forbindelse med spørgsmål og problemer.
Sørg for, at din hjemmeside er ordentligt designet, da det giver ro, hvis der er styr på designet. Gør det også gerne nemt, at overskue brugen af siden, og sørg for at læse al tekst igennem, for eventuelle grammatiske fejl. Udover at skrive uden stavefejl, virker det også mere professionelt, hvis du kan formulere dig præcist, og have information om alt det nødvendigt. Du behøver ikke nødvendigvis, at skrive alt i korte sætninger, men det skal heller ikke, være en flere siders lang smøre.
Hvis du kan gøre din side genkendelig, eller få folk til at relatere den til noget kendt, vil det give folk en tryghed, og give dem lyst til at se mere. Det kan både ske, i form af bedømmelser fra folk, enten mængden gennem trustpilot, eller at kunne koble den til store brands, eller kendte navne. Hvis du vælger, at bruge trustpilot, er det en god idé, at opfordre mange folk til at bedømme siden, for at give en bred vifte af informationer.
Udover trustpilot og lignende sider, kan du også benytte dig af sociale medier, både til reklame, men også til at få en kontakt med kunderne. På de sociale medier, som facebook og twitter, kan du holde folk opdaterede, hvilket også giver en følelse af en aktiv side, men du kan også få direkte feedback. Det direkte feedback giver dig mulighed for at bevise, at du lytter til kunderne, og retter op på problemer, eller svare på kritik, og vise ansigt på den måde. Sidst men ikke mindst, kan du både herigennem, samt på din egen hjemmeside, sætte en tone, som er med til at vise, hvilken type person og side du har.
Hvis dit sprog er kort og kontant, kan det både virke positivt, i form af at folk får direkte svar, og man ved hvad man har at gøre med. På den anden side, kan en hyggelig, afslappet tone, give folk en ro og tryghed, som giver dem følelsen af, at det hele nok skal gå, selv hvis noget går galt første gang. Tænk derfor over dine formuleringer, og det billede du viser udadtil, så du appellerer til flest mulige kunder.